Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Varför får jag stort avtryck på Bilen när jag inte har någon bil?

Jag har ingen bil, men får ändå stort avtryck i testet?

Kommentarer

  • Bilen är symbolen för transporter och där redovisas alla utsläpp kopplade till transporter. Här räknas förutom bilresor även flygresor och resor med kollektivtrafik. Cykelresor är inte inkluderade eftersom de inte drivs av bränsle.

    Har du bil, men använder den sällan? I Klimatkalkylatorn ingår även utsläppen från tillverkningen av din bil. Så även om din bil mest står, kommer du att få utsläpp från den i vår kalkylator. Ett bra tips är därför att dela bil med andra, till exempel genom att vara med i en bilpool.

    Tove
  • Undrar samma sak och inget svar ges här. Frågeställaren säger tydligt att hen ej äger bil ändå förutsätter svararen att hen äger en. WWF verkar vara oerhört oseriösa med detta test
    Holger
  • Hej Holger,

    I kategorin som kallas "Bilen" har vi samlat alla utsläpp från olika transportmedel, t ex bil, buss och flyg. Även om du inte har någon bil så kommer du att få ett avtryck i testet.

    Vänliga hälsningar,
    Tove
    Tove
  • Hej! Ideen med testet är lysande. Dock faller trovärdigheten när transpprter som jag inte fått fråga om räknas in i tex bilfaktorn. Transporter för inköp dess borde ju ligga på denna faktor. Om jag för tetsets trovärdighetes skull är självförsörjande ingen bil inga flygresor köper bara seconhand. Kommer jag endå upp i 2.3 jordklot hur hänger det ihop? Utgår beräkningarna från ett fiktivt minvärde?
    Nemo Bergnehr
  • Hej Nemo

    En del av svaret finns här: https://kontakt.wwf.se/org/wwf/d/gar-det-att-komma-ner-i-1-jordklot-som-resultat/

    Vissa ytterligare schablonutsläpp läggs på resultatet för att vi vill ha ett test som går snabbt och enkelt och svara på för den breda allmänheten. Om det är för många frågor så är det väldigt få som skulle göra svara. Vi har inte velat skapa ett test för en ytterst liten grupp som är självförsörjande och har minimalt avtryck.

    Hoppas du förstår tanken med testet.

    Tack för ditt engagemang i våra frågor.

    Vänligen Therese

    Therese Givarservice
  • Schablonvärden är missvisande och mörkar fakta. Jag bor i ett hus byggt 1985, men med både värmepump, vattenburen värmedistribution och solceller  på taket är den verkliga elförbrukningen mindre än för en etta i ett flerbostadshus. Äter mest fisk och grönsaker, men även soldrivet vilt, helst vildsvin, som vi har överskott av i skogarna och dessutom smakar bättre än massproducerat kött. Fast det är klart att vildsvinen producerar koldioxid när de andas. Tyvärr fungerar naturen så. Men likt får och getter livnär de sig till stora delar på vegetation som annars inte är lätt tillgänglig för människan och där inga bränsleslukande skördemaskiner behövs.

    Åker mycket bil - diesel - mellan bostaden och fritidshuset med en bil som i stort sett förbrukar bränsle enligt tillverkarens specifikation, bara man håller sig under gällande fartgränser. Förutom att bilen är bränslesnål tankar vi Preem talloljediesel (50%) i förhoppning om att produktionen av bränslet inte är alltför klimatförödande. Med schablonvärdena i Klimatkalkylatorn ser det emellertid illa ut för mig. Om man inte lever helt i enlighet med testets förenklade världsbild är testet närmast idiotiskt.

    Mitt miljöavtryck - trots testresultatet - är troligen ganska litet om man frånser de många långa resorna mellan bostad och fritidshus. Men för att inse detta behövs ingen Klimatkalkylator. Det vet jag ändå. Den mycket enkla lösningen är att minska antalet resor och och på längre sikt skaffa en eldriven bil, när elbilarnas totala miljöpåverkan kan bedömas och batterierna har kapacitet för även långa resor. Jag tänker inte rekommendera någon att använda Klimatkalkylatorn. Snarare tvärtom. Vi behöver inte miljöstrunt. Klimat och miljöproblem löser man inte i sandlådan.

    Jan Westerberg
  • I "Bilen" har ni samlat alla utsläpp från olika transportmedel, t ex bil, buss och flyg. Säger ni. Har ni tänkt på att kortsiktigt påverkas inte miljöbelastningen när en enskild resenär stiger ombord på en buss, ett tåg eller ett flygplan. Dessa transportmedel går oberoende om resenären är med eller inte. Någon annan har redan tagit beslut om att denna trafik skall upprätthållas. Likaså är det någon annan som avgör vilken teknik som skall användas. Med eller utan miljöpåverkan. Först när trängseln blir alltför besvärande, sätts nya eller något större fordon i trafik och då kan naturligtvis trafikbolagens utsläpp öka. Men beslutet om kapacitet per fordon och dess miljöpåverkan är inget som en enskild resenär kan påverka. Och finns det tomma stolar är det bara att haka på.

    På lång sikt påverkar naturligtvis tillströmningen av resenärer transportkapaciteten, men fortfarande är det operatören som avgör tekniknivå och därmed även miljöpåverkan och huruvida sträckan alls skall trafikeras. Annat är det med privatbil och taxiresor. Taxi ger vanligen minst dubbla utsläpp jämfört med privatbil, vilken används endast för avsedd transportsträcka. Men transporten och därmed även utsläppen genereras i detta fall av resenären och ingen annan.  Resenären kan besluta att inte resa och då blir det inga utsläpp.

    Därför blir det lite lustigt när ni schablonmässigt tar upp resor med allmänna kommunikationsmedel i en beräkning av personliga miljöavtryck. Trafikbolagen måste naturligtvis intressera sig för tillströmningen av passagerare och då bestämma sig för kapaciteten och hur stor miljöpåverkan får bli. Men det är inget som en enskild passagerare kan ta på sig när han/hon stiger på ett fordon med många tomma stolar. För en övergripande nationell analys är utsläppen per passagerare från allmänna kommunikationsmedel naturligtvis intressanta. Men det genomsnittliga schablonvärdet har inget att göra med den enskilda resenären, som stiger på en halvfull eldriven buss eller kanske ett gammalt dieseltåg i  någon europeisk avkrok.
    Jan Westerberg
  • Hej ,

    Vi har framfört din fråga till vår WWF expert som arbetar med klimatkalkylatorn och återkommer till dig.
    Med vänlig hälsning Ulrika, Givarservice
    Ulrika Givarservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.